Varen is prachtig. Die passie voor de scheepvaart ontstond op elfjarige leeftijd bij de nu twintigjarige Firda-student Hendrik Jan de Vries, toen hij in aanraking kwam met het Zeekadettenkorps van Urk. Nu zit hij in het tweede jaar van de opleiding Maritiem Officier bij Firda Emmeloord/Urk in de uitstroomrichting ‘technisch’. "Die liefde is zo gegroeid. Vooral toen ik op mijn vijftiende de machinekamer mocht draaien tijdens een uitje met de Zeekadetten. Dat was zo gaaf!"

De Zeekadetten 

Waar Hendrik Jan negen jaar geleden bij de Zeekadetten begon als ‘jongen die niks kan en wil’, is hij er nu kind aan huis. Bijna elke dag is hij er wel te vinden. Hij vertelt er vol passie over: "Het Zeekadettenkorps is een afgeleide van de marine en komt oorspronkelijk uit Engeland. Een bakermat voor de marine was het destijds. Nu is het een leuke jeugdvereniging voor mensen met passie voor het water. Zeilen, varen, koken en veiligheid. Alles wat komt kijken bij het draaiende houden van een schip komt hier aan bod."

Het Zeekadettenkorps van Urk telt ongeveer dertig leden: twintig kadetten en tien onderofficieren. Ze werken er met rangen. "Je begint als zeekadet aspirant, waarbij je kunt doorstromen van de derde naar de eerste klasse. Vanuit daar kun je doorgroeien tot kwartiermeester; de opstap tot onderofficier. Je mag dan lessen draaien en instructies geven."

Groei je weer door? "Dan kun je bootsman, schipper of opperschipper worden. Je bent dan het eerste aanspreekpunt voor iedereen binnen je afdeling. Tot slot staat bovenaan de rang van officier, welke wederom is opgedeeld in derde, tweede en eerste klasse."

Zelf is hij machinist en bootsman, onderofficier dus. Iedere zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur is er een korpsdag. "Tijdens zo’n dag doen we van alles met de jeugdleden (tussen de 11 en 20 jaar). We geven ze lessen en instructies, maar we gaan ook aan de slag. Dat houden we bij een takenboekje waarin we aftekenen wat ze al hebben gedaan of nog moeten doen voor een volgende rang. Ze moeten bijvoorbeeld weten hoe je knopen moet leggen of hoe je aan- en afmeert."

"Die kennis brengen de officieren, de andere onderofficieren en ik ze bij, al richt ik me meer op het technische stuk." Ook trekt het Zeekadettenkorps er regelmatig op uit. Bijvoorbeeld om een rondje te varen, maar ze gaan ook naar grote evenementen zoals SAIL Amsterdam. Dit alles moet de jeugd enthousiast maken voor de maritieme sector. "De uitstroom hiernaartoe is enorm."

Hendrik Jan

Het Zeekadettenkorps maakte mij enthousiast om een studie in de scheepvaart te volgen.

Hendrik Jan

Rondleiding 

Het schip van de zeekadetten is 39,5 meter lang. Binnenin zijn verschillende zitplekken, kamers en een keuken gemaakt. En er is een bovenverdieping. Maar eerst laat Hendrik Jan de machinekamer zien die via een smal trappetje te bereiken is. Eenmaal beneden is een enorme motor zichtbaar. Hier vertelt hij over het schip: "Dit schip is intussen 67 jaar oud en is gebouwd in Noorwegen, bedoeld als postboot of veerboot. In de jaren 90 is ze naar Nederland gekomen, waar ze is verbouwd. Het schip werd toen gebruikt als jeugdinrichtingsschip van Rijksinrichting Den Engh in Den Dolder. Als je het schip verliet, had je de mogelijkheid om door te stromen naar bijvoorbeeld de scheepvaart."

"Dit alles bleek uiteindelijk te duur en daarmee kwam het schip vrij op de markt. In 2014 is Zeekadettenkorps Urk opgericht. Die zocht een schip. Met behulp van sponsoren en de contributie die leden betalen, werd het schip aangeschaft. Een schip met veel ruimte én een goedwerkende motor, wat ook niet onbelangrijk is. Van die aankoop hebben we nu veel plezier."

Twee rechter handen
De ervaring die hij tot dusver bij de Zeekadetten heeft opgedaan, komt in zijn studie goed van pas. Denk bijvoorbeeld aan scheepstermen, de vaarregels en de benamingen van motoronderdelen. Andersom neemt hij technische kennis mee naar de Zeekadetten. Een poosje terug heeft hij de motor van de marine schouw nog eigenhandig gerepareerd. 

Drie maanden lang was hij ermee bezig. "Tijdens een middag varen hoorde ik een ratelend geluid. De motor viel uit en daar lagen we dan voor de eilanden van Kampen…" Na een sleep van de KNRM, is de motor onderzocht. Of nou ja: in zijn geheel uit het schip getild. "Bijna alles moest uit elkaar om tot de oorzaak te komen. Wat bleek? Er was een inlaatklep afgebroken. Na dit onderdeel vervangen te hebben, liep de motor weer als een zonnetje."

Het Zeekadettenkorps maakte Hendrik Jan enthousiast om een studie in de scheepvaart te volgen. "Ik wilde eerst richting de marine, maar koopvaardij past eigenlijk beter bij mij. Dit heeft alles te maken met vervoer en werkzaamheden op het water. De studie is erg praktijkgericht op het toekomstig beroep. Van alle aspecten zie je al meteen: dat ga ik later ook doen. 

Van technisch inzicht tot leren aanmeren en navigeren." Zijn keuze voor Firda Emmeloord/Urk was simpel: "Ik woon bij Firda in de straat en ik vind het fijn om samen met mensen van Urk op school te zitten. We zijn toch een eigen soort, hebben een eigen taal en een bepaalde nuchterheid op school. Een bepaalde cultuur. Hier studeren voelt als thuiskomen."

Hendrik Jan

Toekomst

Na zijn studie wil hij graag in de scheepvaart door. "Het liefst in een machinekamer van een groot schip. Daarbinnen wil ik doorgroeien tot hoofdmachinist. Maar eerst wil ik hier meer kennis en ervaring in opdoen."