Studenten maken plannen voor ‘slow fashion’ bij H&M

Als jonge ouders doe je niks liever dan prachtige pakjes kopen voor jouw schattige baby. Verleidelijk? Zeker. Maar duurzaam? Nee! Een baby groeit als kool… Dan is het heel handig als je mooie kleren kunt huren. Dát was een van de winnende ideeën in een hackathon, waarin tientallen studenten van Firda, NHL Stenden, Campus Fryslân en enkele vo-leerlingen deze week samen keihard aan de slag waren.

Fashion hackaton

Weinig sectoren zijn zo belastend als ‘fast fashion’. Denk aan de productie, inclusief te vaak beroerde arbeidsomstandigheden in fabrieken, en ook aan alle kleding die onverkocht of na heel kort dragen terechtkomt op gestaag groeiende afvalbergen. En iedereen kent het fenomeen: twintig broeken in de kast en drie die je maar draagt… Hoe organiseren we dat anders? Meer duurzaam? 

H&M en kledingmerk New Optimist zijn de opdrachtgevers van deze Nationale Hackathon Circulaire Economie. Zij hopen op frisse ideeën, richting meer aantrekkelijke ‘slow fashion’. Die moeten dan boven komen drijven in de landelijke finale, vrijdag in Amsterdam. Maar eerst waren deze week op allerlei plekken in het onderwijs - waaronder dus in Leeuwarden - jongeren hard aan de slag om te bedenken hoe je zoiets slim aanpakt.   

Heel divers

Waar elders vooral hbo’ers meedoen aan deze landelijke hackathon, werkten hier tien groepjes in een gemengde samenstelling aan hun plannen. Voertaal was Engels. Studenten van Firda, NHL Stenden en de University Campus Fryslân waren goed verdeeld, om ieders expertise goed te kunnen gebruiken. De organisatie was in handen van de scholen, Circulair Friesland en Spark.

In de presentaties van de plannen, donderdag bij Campus Fryslân, was van verschillen weinig tot niks meer te merken. Hier waren snel hechte groepjes ontstaan, die hun plannen goed hadden doordacht. En waar de een misschien handiger was in het maken van een presentatie, kon een ander zelf goede kleding ontwerpen of zelfs een voorbeeld maken.

Slim

Veel plannen haakten aan bij het initiatief van H&M om kleding te verhuren. Dat is nu erg omslachtig. Maak er per seizoen drie collecties was, in de varianten ‘basis, max en lux’, en biedt het online aan. Nu moet je hiervoor naar Amsterdam. Zorg ervoor dat je kleding zeker honderd keer kunt wassen. Ook een opvallend idee: laat bij elk kledingstuk onder meer zien wie het heeft ontworpen en heeft gemaakt. Dat geeft kleding waarde. Zo kwamen verrassende ideeën voorbij.

Twee groepen mogen vrijdag hun plan presenteren in de landelijke finale. Zo krijgen de studenten hun plan voor een collectie ‘Humble & Mooi’ laten zien, met feestelijke baby- en positiekleding in de verhuur bij H&M.

De jury - bestaande uit Victoria Snouck Hurgronje (expert duurzaamheid bij NHL Stenden), Hessel van der Laan (nautische kleding bij Roosenstein Wolke) en UCF-student Eliza Benard - gaf ook een tweede groep de kans om een overtuigende presentatie over de waarden van H&M nog eens over te doen in Amsterdam. Aandacht voor duurzaamheid moet meer zijn dan ‘greenwashing’, is hun boodschap. Een andere wijze les uit deze hackathon was dat samenwerken met studenten van verschillende leeftijd en achtergrond heel waardevol kan zijn. Hier gaat Eliza Benard onderzoek naar doen.