In het Museumproject worden derde- en vierdejaars studenten van de mbo-opleiding Software Developer uitgedaagd om voor musea interactieve producten te ontwikkelen die de beleving van de bezoeker verhogen.
"Hoe kan Software Development een bijdrage leveren aan de beleving van de bezoeker aan het museum?"
Met deze vraag van de directeur van het Museum Hindeloopen zijn studenten van Firda van de opleiding Software Developer na de zomervakantie 2023 aan de slag gegaan.
Het museum vertelt het verhaal van de Hindelooper zeelieden die in de zeventiende en achttiende eeuw als vrachtvervoerders voor de Oostzee goede zaken deden. De studenten kregen 'vrij spel' om naar eigen inzicht een app of game te bedenken die het museum een toegevoegde waarde biedt bij het vertellen van dit verhaal.
Inmiddels zijn de studenten al voor zes musea ingezet voor het uitvoeren van dergelijke projecten:
- Museum Hindeloopen
- Museum it Tsiispakhûs, Wommels
- Museum Houtstad IJlst
- Museum Dokkum
- Museum 't Fiskershúske, Moddergat
- Fries Landbouwmuseum, Leeuwarden
Lopende projecten
Groep 1 | Tristan & Mark
De ontwikkeling van een game waar de jeugdige bezoeker het mennen van paarden op een leuke en educatieve wijze kan ervaren.
Product-owner: Tristan van den Bosch
Scrum-master: Marc Baudet
Contact
Geïnteresseerd in onze projecten voor de musea, of wilt u zich als museum aanmelden om ook projecten door ons te laten uitvoeren, neemt u dan contact met ons op.
Docent: Petra Smit, petra.smit@firda.nl
Docent: Marco Hoekstra, marco.hoekstra@firda.nl