Samen dansen in de modder van start

Twaalf onderwijsmakers van Hogeschool Van Hall Larenstein, NHL Stenden Hogeschool en Firda durfden het aan en gaven zich op voor dit avontuur. Maar anders dan de titel doet vermoeden, gaat het hier om een leergang over het vormgeven van onderwijs voor duurzame ontwikkeling.

dansen in de modder

Modder als symbool van beweging
Modder verwijst hier niet alleen naar het mengsel van water en grond, maar staat symbool voor het in beweging brengen van vaste, soms vastgeroeste systemen. En dat is precies waar de deelnemers vanaf morgen mee aan de slag gaan. Inspirerende thema’s, zoals ‘Samenwerken met externe partners’, ‘Begeleiding in open onderwijsvormen’ en ‘Wat betekent duurzaam denken en doen voor mij?’, dagen deelnemers uit om een eigen visie op een duurzame regio te ontwikkelen en vooral veel te experimenteren in de praktijk.

Snel veranderde wereld
Samen bouwen aan een hoopvolle toekomst in een snel veranderende wereld, dat is het doel van deze bijzondere leergang. En daarin speelt onderwijs een cruciale rol. Daarom ontwikkelde het practoraat Duurzaam Denken, Duurzaam Doen van Firda, dit programma samen met NHL Stenden, Hogeschool Van Hall Larenstein, Aeres MBO Leeuwarden, RUG | Campus Fryslân en Spark the Movement.  

Drijfveren en verwachtingen
Deelnemers komen uit alle onderwijslagen en hebben hun eigen drijfveren en verwachtingen. Hieronder volgt een greep daaruit.

Ronald Ars, docent-onderzoeker HBO-V en coördinator Internationalisering bij NHL Stenden; “Ik ervaar dat we ons in het onderwijs erg focussen op een vast curriculum waarin geen rekening met onze veranderende wereld om ons heen houden. Dat maakt dat wanneer er dan een en ander veranderd om ons heen, geen ruimte is om daarop in te spelen. Daarmee niet alleen als het gaat over ons eigen domein maar juist ook domein overstijgend.”

Jikke van de Berg, docent Fashion Design bij Firda; “In het keuzedeel Experimenteren met materialen en technieken, wat ik geef binnen Fashion Design, krijgen studenten de kans te om vlas te onderzoeken en ermee te experimenteren. Zo ontdekken ze de waarde van duurzame, circulaire en lokale grondstoffen binnen de fashion-industrie. Deze leergang biedt mij de kans om te onderzoeken hoe ik meer betekenis aan het keuzedeel kan geven op het gebied van experiment, vernieuwing en samenwerking, waardoor het een waardevolle toevoeging van het onderwijs binnen Fashion Design kan zijn.”

Wilma Meijer, docent-onderzoeker HBO-V bij NHl Stenden; “De reden hiervoor is dat ik graag samen met mijn collega’s wil werken aan het structureel aandacht besteden aan duurzaamheid in het onderwijs. Ook het opbouwen van een netwerk vind ik belangrijk, samen kunnen we mooi onderwijs maken. In mijn rol als begeleidend docent bij een fieldlab van Nij Smellinghe merk ik dat het belangrijk is om samen te werken om zo studenten zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.”