Studenten Emmeloord winnen Ondernemersprijs met geurzakjes voor sportspullen

Met hun Fresh Active, geurzakjes die stank wegnemen én ervoor zorgen dat sportspullen lekker blijven ruiken, hebben drie studenten van mbo-college Emmeloord Urk woensdag de Firda Ondernemersprijs gewonnen. In een sterke finale in Leeuwarden was de jury onder de indruk van hun ambitie en grondige aanpak. Ook de andere finalisten presenteerden stevige ambities in moderne marketing, hippe uitrusting voor golf én verantwoorde wijnen.

Een echte ondernemer blijft niet ompakken met een goed idee, maar gaat ermee aan de slag. Die mentaliteit klonk door in alle vier pitches van Firda-studenten, die in Grand Café Z het podium kregen om te vertellen over hun plannen. Sterker nog: alle ideeën zijn al uitgemond in startende bedrijven, op zoek naar een goede plek in de markt.

Zo liggen de geurzakjes van Wes van den Berg, Gertine van Slooten en Christaan Kuipers al in verschillende winkels. Ze kopen zakjes met houtskool van bamboe in bij een bedrijf in China en voegen er geurstoffen aan toe om het product - samen met een goede verpakking - aantrekkelijk te maken. 

Enkele honderden zijn er al van verkocht. En dit is nog maar het begin, voorspelden Gertine en Christiaan. Ze reisden naar China voor overleg met de fabriek. Over enkele jaren is een zakje van Fresh Active in de sporttas of voetbalschoen heel gewoon, al het ligt aan deze studenten uit Emmeloord.

Ambities

Ook andere finalisten leverden sterke pitches. Zo biedt Stef Arends, student van mbo-college Drachten, in zijn webshop al een mooie range aan hippe golfspullen. ‘Weg met dat saaie gedoe’, stelde hij. De sport moet verjongen. Daarvoor biedt hij hippe kleding en accessoires, waaronder - als topper - een luxe verrekijker waarmee de afstand tot de hole digitaal is af te meten. Handig om de juiste club te kiezen, aldus Stef. Hij wil EAGOLF uitbouwen tot een merk waarmee over enkele jaren minstens drie professionals trots rondlopen op het KLM Open.

Wesley Achtien legde stevig doordachte plannen neer met Achtien Marketing, waarmee hij al voor zeven klanten mooi materiaal maakte. Op maat, want hij zoekt vooral persoonlijk contact met de klant en heeft hierbij de blik van een jonge marketeer die is opgegroeid met de iPad en nu AI. Een groot bedrijf bouwen is niet zijn ambitie, stelde de student van mbo-college Heerenveen. ‘Ik hou het gelimiteerd.’ Zo bouw je aan een duurzame relatie met een klant. Want: ‘Together we grow.’

Duurzaam

Jelmer Dijkstra en Jelmar Hiemstra, studenten van mbo-college Sneek, maken zich samen sterk voor duurzame wijnen. Een fles wijn van zo’n 4,- uit de supermarkt is een bulkproduct, gemaakt van druiven waarbij in de productie vaak pesticide is gebruikt. In de druiventeelt leidt dit steeds vaker tot Parkinson, terwijl in de goedkope wijn – zo stelden de studenten - ook altijd gif mee kan komen. Daarom verkopen zij met hun Jeletvin lekkere wijnen van kleine wijnboeren als Beppe Pescaja in het Italiaanse Piëmonte. En Jelmer en Jelmar vertellen graag het verhaal hierachter. 

Zo had de jury - Helena Spits (Bouwzorg Fryslân), Skip van der Lande (coach en personal trainer) en Carlo Kater (JMG serious eXperiences) - heel wat te kiezen in deze finale, gepresenteerd door Leonie Holwerda. De studenten uit Emmeloord gingen naar huis met de hoofdprijs én de nominatie van Firda voor Enterprijs, de wedstrijd voor startups van studenten in Friesland. Hier valt 5000,- te winnen. En dat is een mooi startkapitaal om ambities waar te maken.