Tools van de ‘AI-tovenaar’ voor studenten mediavormgeving Firda

Als ‘AI Magician’ reist hij stad en land af om te laten zien wat deze nieuwe techniek allemaal kan. Bij kleine en grote bedrijven, in theaters, op tv… Overal laat Hendrik van Zwol met veel plezier fraaie voorbeelden zien van AI, maar wijst hij ook op risico’s. Woensdag speelde hij een ‘thuiswedstrijd’, voor 250 studenten Mediavormgeving van Firda. Zijn carrière begon in de eerste lichting Grafimedia van ROC Friese Poort in Drachten.

Hendrik_AI

Met AI kun je toveren met beeld, geluid en tekst. Een tekening van je jongste kind omzetten in een soepel animatiefilmpje met bijpassende muziek? Geen probleem. Stokoude zwartwit-foto’s van Aletta Jacobs, Rutger Hauer, Johan Cruijff en meer samenbrengen in bewegende beelden met voice-over? Dan kan ook. Met ‘text to speech’ kun je zelf een stem maken. En een tekst, daar kan ChatGPT of een andere tool ook best - met de juiste input - voor zorgen.

Voor iedereen, maar zeker voor mediavormgevers is AI straks heel normaal. ‘In 2027 is 90 procent van alle online content bewerkt met AI’, voorspelde Van Zwol in zijn presentatie in Neushoorn in Leeuwarden. Alle reden dus om de studenten bij te praten over de technieken die je dan kunt gebruiken. Dat zijn er veel. En er komen in hoog tempo nieuwe tools bij, die heel handig zijn om er van alles en nog wat mee te maken.

Basis in mbo

Zelf was Hendrik altijd al nieuwsgierig naar nieuwe techniek. Naar de eerste fax, Nokia en Tulip computer die in zijn jeugd thuis stonden in Langezwaag. Hoe werkt het? Wat kun je daar mee? Die ‘drive’ hield hij, toen hij via vmbo en mavo zo’n vijftien jaar geleden startte in het mbo. ‘Daar ligt nog steeds mijn basis’, zegt hij nu. ‘In praktisch denken, in creatief omgaan met wat je hebt, in dingen tastbaar maken… Dat blijft heel waardevol.’

Hij leerde door op NHL Stenden en deed vervolgens een master in ‘Education’. Hendrik: ‘Ik ben een echte stapelaar, dus.’ Vervolgens werkte hij in de marketing, ging met zijn vrouw op wereldreis, streek neer in Twente en keerde enkele jaren geleden - met drie jonge kinderen - terug naar Gorredijk. Van daaruit is hij veel op pad, zeker nadat hij de keus maakte om zich helemaal te storten op verhalen over AI. Onder meer via optredens in de media - bij Eva Jinek en met een ‘deepfake’ van Arjen Lubach - kwam hij flink in de schijnwerpers.

‘Mens-machine-mens’

Zijn boodschap? ‘We kunnen heel veel plezier beleven aan AI.’ Dat laat hij graag zien. Maar we moeten er niet helemaal op vertrouwen. ‘De mens moet altijd de regie houden. Ik zie het als een serie: mens-machine-mens.’ Te vaak ziet hij middelmatige beelden of teksten, omdat iemand er zelf niets in heeft gestopt. ‘Dan is het dertien in een dozijn, samengesteld uit wat het meest op internet boven kwam drijven.’ Ook desinformatie ligt altijd op de loer, zeker nu nepnieuws door de nieuwste technieken haast niet meer van echt is te onderscheiden.

‘Maar ik ben een positieve criticus’, zegt hij. Als we ’t slim gebruiken, kan er veel. Ook in het onderwijs… ‘Daar ligt een enorme uitdaging.’ Want AI is zo toegankelijk, dat je ’t niet meer kunt verbieden. Slim zoeken kan ook veel kennis opleveren. En je houdt ’t niet meer tegen, denkt Hendrik. ‘Dan is het beter om jongeren te leren hoe ze hier goed mee omgaan én vooral toetsen of ze meer hebben gedaan dan knippen en plakken. Hebben ze ’t begrepen? Hebben ze zelf keuzes gemaakt? Zo zie je of zij ’t ook hebben begrepen.’

Dan zijn de mogelijkheden enorm, liet Van Zwol zien in een ‘live’ rondleiding waarin hij met allerlei tools onder meer spelenderwijs muziek maakte in de stijl van Ronnie Flex, met een tekst van ChatGPT, en de man in een schilderij van Jan Steen uit 1670 tot leven bracht. ‘In de sector waarin jullie gaan werken, is dat binnenkort heel normaal.’ En daarom biedt Firda, zo vertelde Rones Pander, studenten alle voorzieningen om zich hierin te bekwamen.