Als commercieel medewerker werk je in de verkoop op kantoor (in de binnendienst) of juist onderweg (in de buitendienst).
Je zorgt ervoor dat de koop wordt gesloten en dat alles goed wordt geregeld. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het klantcontact, stel je offertes op en zoek je uit hoelang een levering zal duren. Je werkt daarom ook veel samen met collega’s van andere afdelingen. Na het overleg doe je de klant een goed aanbod. Als de klant akkoord gaat, dan stel je een verkoopcontract of orderbevestiging op. Soms werk je mee aan speciale verkoop- en marketingacties.
Tijdens de opleiding leer je:
- Hoe je een verkoopgesprek voorbereidt en voert.
- Hoe je onderhandelt met de klant.
- Nieuwe klanten of opdrachten kunt binnenhalen.
- Productgericht verkopen.
- Een activiteitenplan opstellen.
- Het opstellen en uitbrengen van offertes.
- Het verzorgen van het (interne) ordertraject.
- Klachten te signaleren en behandelen.
- Promotieactiviteiten uit te voeren.
- Contact met de klant te onderhouden.